Модул, тема
|
Основни понятия по теми
|
Цели и задачи
|
Брой часове
|
Срок – учебна седмица
|
Забележка
|
1. Начален преговор
|
Европа, Балкански полуостров и България - преговор
|
Ученикът изпълнява дейности, свързани с географското
положение, природата, населението, политическата карта и стопанството на Европа,
Балканския полуостров и България
|
1
|
1 и 2
|
|
2. Тематичен контрол
|
|
Ученикът решава тест и се оценява от учителя
|
1
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
ПРИРОДНА ГЕОГРАФИЯ
|
|
|
|
|
|
1. Възникване, развитие и съвременна структура на
географската наука
|
Обект и предмет на географията. Системен подход.
Хуманизация. Икономизация.
Екологизация.
|
Ученикът трябва да:
1)
дефинира обекта, предмета и съвременната структура на
географската наука
2)
проследява тенденцията в развитието на географската
наука – хуманизация, икономизация и екологизация
3)
осъзнава необходимостта от приложението на системния
подход в географските изследвания
|
1
|
4
|
|
2. Земята – част от Вселената и Слънчевата система
|
Форма и размери на Земята. Движение и последици от
движението на Земята около оста й. Движение на Земята около слънцето
|
1)
дефинира формата на Земята
2)
знае средната дължина на земния радиус, обиколката на
Екватора, площта на земната повърхност и обема и
3)
доказва движението на Земята около оста й и около
Слънцето
|
1
|
5
|
|
3. Геосферен строеж на Земята
|
Геосфера
Атмосфера
Хидросфера
Литосфера
Педосфера
|
1)
Знае пространствения обхват и веществения състав на
отделните геосфери
2)
Познава основните процеси, протичащи в отделните
геосфери
3)
Разбира резултатите от взаимодействията между
геосферите
4)
Анализира табличен и графичен материал за геосферите
и прави изводи
5)
Осъзнава природното единство на Земята
|
5
|
6,7,8,9,10,
11,12
|
|
4. Тематичен контрол
|
|
|
1
|
13
|
|
5. Природни компоненти и природногеографски комплекси
(геосистеми)
|
Природногеографски комплекси. Зоналност
Азоналност
|
1)
Характеризира особеностите на природните компоненти и
закономерностите в териториалното им разпространение
2)
Илюстрира с примери връзките между природните
компоненти и формирането на природните комплекси
3)
Анализира картни и графични материали с природногеографско
съдържание
4)
Дискутира влиянието на стопанската дейност на човека
за изменението на природните компоненти и комплекси
|
1
|
14
|
|
6. Природни пояси и зони на Земята
|
Хоризонтална и вертикална зоналност. Азоналност.
Географско разпространение на природните пояси и зони
|
1)
Разкрива особеностите на природните зони
2)
Познава основните географкси закономерности
3)
Разкрива връзката между географското разпространение
на природните зони и проявата на основните географски закономерности
|
1
|
14
|
|
7. Природни рискове
|
Природен риск. Класификация на природните рискове.
Мониторинг
|
1)
Дефинира понятието „природен риск”
2)
Класифицира природните рискове в зависимост от
причините за проявлението им
3)
Изработва реферат за големи природни бедствия и
последиците от тях
4)
Познава правилата на поведение при природни бедствия
5)
Коментира възможностите за прогнозиране и борба със
стихиините природни бедствия
|
1
|
15
|
|
8. Световен природноресурсен потенциал
|
Природноресурсен потенциал. Класификация на природните
ресурси. Алтернативни ресурси
|
1)
Разграничава видовете природни ресурси и познава
закономерностите в географското им разпространение
2)
Оценява природноресурсния потенциал на Земята
3)
Разработва реферат за алтернативни енергийни и
минерални ресурси
4)
Осъзнава връзката между икономическото развитие и природноресурсния
потенциал
|
1
|
16
|
|
9. Суровинно-енергиен и екологичен проблем
|
Глобален проблем. Суровинно-енергиен проблем. Екологичен
проблем. Устойчиво развитие
|
1)
Познава причините за възникването на
суровинно-енергийния проблем и пътищата за неговото решаване
2)
Илюстрира с примери екологичните последици от
замърсяването на околната сред
3)
Анализира статистически материали и прави изводи за
тенденциите в изменението на околната сред
4)
Знае принципите, целите и значението на концепцията
за устойчиво развитие
5)
Коментира проблемите на устойчивото развитие
|
1
|
17
|
|
|
|
|
|
|
|
СОЦИАЛНО-ИКОНОМИЧЕСКА ГЕОГРАФИЯ
|
|
|
|
|
|
1. Политическа география. Геополитика и геостратегия.
Съвременна политическа карта на света
|
Политическа география. Геополитика. Геостратегия.
Географско положение-същност и видове. Държавна територия и държавна граница
|
|
1
|
18
|
|
2. Международни организации и международно сътрудничество
|
ООН, ЕС, НАТО, ЮНЕСКО, АСЕАН, ОПЕК и др.
Проблеми на мира и на международното сътрудничество
|
1)
Обяснява принципите на международното сътрудничество
2)
Знае дейността на ООН, ЮНЕСКО, ЕС, НАТО
3)
Обосновава ролята на международното сътрудничество за
опазване на световния мир и за преодоляване на регионалните конфликти
4)
Осъзнава необходимостта от разширяването на ЕС за
страните от Източна Европа
5)
Разработва есе или реферат по посочените теми
|
1
|
19
|
|
2. Населението в света
|
Движение на населението (естесвен и механичен прираст,
миграции). Структрура на населението. Човешки ресурси. Икономически-активно
население. Полово-възрастова пирамида
|
1)
Знае основните покзатели, характеризиращи движението
на населението, и обяснява териториалните им различия
2)
Разграничава видовете структури на населението и
разкрива връзката им с движението на населението
3)
Разкрива връзката между географските показатели и
социално-икономическото развитие
4)
Коментира тенденцийте и динамиката на демографските
показатели на различни страни и формулира изводи
5)
Анализира графични материали представящи
полово-възрастовата структура на населението
|
2
|
20 и
21
|
|
3. Възникване, формиране и развитие на селищата.
Урбанизация
|
Класификация на селищата. Урбанизация. Агломерация.
Мегаполис
|
1)
Разкрива факторите за възникване и развитие на
селищата
2)
Класифицира градовете според функциите им
3)
Оценява предимствата и недостатъците на градския
начин на живот
4)
Проследява развитието на урбанизацията
5)
Характеризира формите на урбанизация
6)
Проследява на географската карта урбанизирани райони
7)
Оценява положителните и отрицателните страни на
урбанизацията
|
1
|
22
|
|
4. Тематичен
контрол
|
|
|
1
|
23
|
|
5. География на световното стопанство
|
Световно и национално стопанство. Основни показатели за
характеризиране на стопанството. Фактори за развите и географско разположение
на стопанството
|
1)
Познава същността на световното стопанство и
съвременния му географски модел
2)
Определя ролята на природногеографските и ресурсните
фактори, социално-икономическите, научно-техническите и екологични фактори,
като ги степенува по значимост
3)
Характеризира белезите на пазарното стопанство и
разбира неговите механизми
4)
Коментира пазарното и централизираното стопанство чрез
основните показатели
5)
Коментира съвременните социално-икономически проблеми
и аргументира пътища за тяхното решаване
|
2
|
24 и
25
|
|
6. Първичен сектор
|
Земеделие – същност и значение, особености и фактори за
развитие. Главни подотрасли – растениевъдство и животновъдство. Риболов
|
1)
Знае структурата на първичния сектор (земеделие,
добив на полезни изкопаеми, дърводобив, лов и риболов) и факторите за
неговото развитие
2)
Харектеризира земеделски отрасъл по алгоритъм
3)
Анализира статистически, графични и картографски материали
и прави изводи
4)
Определя различията в развитието на земеделието в
страните с различна степен на икономическо развитие
5)
Коментира проблемите на първичния сектор и предлага
пътища за решаването им
|
1
|
26
|
|
7. Вторичен сектор. География на промишлеността
|
Тежка промишленост.Енергетика. Металургия и машиностроене.
Химическа промишленост.
Лека промишленост. Текстилна и хранително-вкусова
промишленост
|
1)
Знае същността, значението и структурата на вторичния
сектор (енергетика, металургия, машиностроене и металообработване, химическа
промишленост, производство на строителни материали и строителство,
дървопреработване, целулозно-хартиена, лека и хранително-вкусова
промишленост).
2)
Характеризира структуроопределящ отрасъл по алгоритъм
3)
Определя основните фактори за териториалното разположение на
металургията, машиностроителната и химическата промишленост
4)
Оценява преструктурирането на промишлеността на
страните в преход към пазарна икономика
5)
Коментира тенденциите в развитието на енергетиката и
машиностроенето
|
3
|
27,
28 и 29
|
|
8. Третичен сектор. География на обслужващата сфера
|
Транспорт. Търговия. Туризъм. Образование, наука и
култура. Здравеопазване. Услуги
|
1)
Знае същността, особеностите, факторите и структурата
на третичния сектор
2)
Характеризира основните отрасли на третичния сектор –
транспорт, търговия и туризъм по алгоритъм
3)
Анализира статистически и графични материали и
картосхеми и формулира изводи
4)
Доказва
значението на отраслите на третичния сектор за жизненото равнище на
населението
5)
Оценява значението на образованието за
социално-икономическото развитие
|
1
|
30
|
|
9. Полюси на световното стопанство – обобщение
|
Центрове на световната икономика. Социално-икономически
контрасти на съвременния свчт
|
1)
Знае причините за значителните различия в
социално-икономическото развитие на страните в света
2)
Обяснява най-характерните черти в икономиката на САЩ,
ЕС и Япония
3)
Анализира статистически и графични материали и
формулира изводи
4)
Групира развиващите се страни, отчитайки степента им
на социално-икономическо развитие
5)
Оценява значението на съвременната география за
изучаването на различията по региони
|
1
|
31
|
|
10. Тематичен контрол
|
|
|
1
|
32
|
|
ГЕОГРАФСКИ РЕГИОНИ В СВЕТА
|
|
Регионална
география. Очаквани резултати:
1)
излага знания за обособяването на
историко-географските региони на света и за значението на регионалната
география
2)
разкрива комплексното влияние на природните,
историческите, икономическите, демографските и политическите фактори за
формиране на регионите
3)
разграничава географските региони в Европа, Азия,
Америка, Африка, Австралия и Океания
4)
изобразява на картосхема географските региони
5)
коментира особеностите и проблемите в развитието на
главните географски региони
Географски региони в Европа, Азия и Америка.
Очаквани резултати:
1)
излага знания за специфичното в природата,
населението и стопнството на всеки регион
2)
анализира графични, картни и статистически материали
и прави изводи за развитието на регионите
3)
обоснова значението на международното икономическо
сътрудничество за развитието на географските региони
4)
посочва проявлението на регионалните проблеми
Стопанско развитие на регионите и страните в тях.
Очаквани резултати:
1)
познава структурата на регионалното стопанство по
сектори и отрасли
2)
разкрива различията в стопанството на регионите на
примера на избрани страни
3)
дискутира стопанските проблеми на страните и
формулира изводи
Страни – типични представители на съответния регион.
Очаквани резултати:
1)
познава алгоритъма за характеристика на страни
2)
определя мястото на отделните страни в световното
стопанство по определени икономически показатели
3)
сравнява страните по степен на икономическо развитие,
като посочва общи и специфични особености за всяка една от тях
4)
откроява стопанската специализация за изучаваните
страни и очертава техните проблеми
|
|
|
|
I.
Географски региони в Европа. 1.Източноевропейски регион
|
Географско положение. Природни ресурси. Население.
Стопанство. Първичен, втроичен и третичен сектор. Вътрешнорегионални различия
|
|
1
|
33
|
|
2. Общност на независимите държави (ОНД). Русия
|
Географско положение. Природни ресурси. Население.
Стопанство. Първичен, втроичен и третичен сектор. Вътрешнорегионални различия
|
|
1
|
34
|
|
3. Западноевропейски регион
|
Географско положение. Природни ресурси. Население.
Стопанство. Първичен, втроичен и третичен сектор. Вътрешнорегионални различия
|
|
1
|
35
|
|
4. Германия
|
Географско положение. Природни ресурси. Население.
Стопанство. Първичен, втроичен и третичен сектор. Вътрешнорегионални различия
|
|
1
|
36
|
|
5. Франция
|
Географско положение. Природни ресурси. Население.
Стопанство. Първичен, втроичен и третичен сектор. Вътрешнорегионални различия
|
|
1
|
37
|
|
6. Великобритания
|
Географско положение. Природни ресурси. Население.
Стопанство. Първичен, втроичен и третичен сектор. Вътрешнорегионални различия
|
|
1
|
38
|
|
7. Тематичен контрол – географски региони в Европа
|
|
|
1
|
39
|
|
II. Географски региони в Азия
1. Централна и Източна Азия. Япония
|
Географско положение. Природни ресурси. Население.
Стопанство. Първичен, втроичен и третичен сектор. Вътрешнорегионални различия
|
|
1
|
40
|
|
2. Югоизточна и Южна Азия
|
Географско положение. Природни ресурси. Население.
Стопанство. Първичен, втроичен и третичен сектор. Вътрешнорегионални различия
|
|
1
|
41
|
|
3. Югозападна Азия
|
Географско положение. Природни ресурси. Население.
Стопанство. Първичен, втроичен и третичен сектор. Вътрешнорегионални различия
|
|
1
|
42
|
|
4. Тематичен контрол – географски региони в Азия
|
|
|
|
43
|
|
III. Географски региони в Америка
1. Севрноамерикански регион. Съединени американски щати
|
Географско положение. Природни ресурси. Население.
Стопанство. Първичен, втроичен и третичен сектор. Вътрешнорегионални различия
|
|
1
|
44
|
|
2. Средноамерикански регион. Мексико
|
Географско положение. Природни ресурси. Население.
Стопанство. Първичен, втроичен и третичен сектор. Вътрешнорегионални различия
|
|
1
|
45
|
|
3. Южноамерикански регион
|
Географско положение. Природни ресурси. Население.
Стопанство. Първичен, втроичен и третичен сектор. Вътрешнорегионални различия
|
|
1
|
46
|
|
4. Тематичен контрол – географски региони в Америка
|
|
|
|
47
|
|
IV. Географски региони в Африка.
1. Африка в съвременния свят
|
Географско положение. Природни ресурси. Население.
Стопанство. Първичен, втроичен и третичен сектор. Вътрешнорегионални различия
|
|
1
|
48
|
|
V. Австрало-тихоокеански регион.
1. Австралийски съюз. Океания
|
Географско положение. Природни ресурси. Население.
Стопанство. Първичен, втроичен и третичен сектор. Вътрешнорегионални различия
|
|
1
|
49
|
|
3. Изходно ниво
|
|
Ученикът решава тест и се оценява от учителя
|
1
|
50
|
|
1. Картография и географски информационни системи (ГИС).
Източници на географска информация
|
Географска карта. Геоинформационен метод. Географска
информационна система (ГИС). Интегриране на данни в ГИС.
|
1)
Познава същността на ГИС
2)
Разбира структурата на базите данни в ГИС
3)
Знае основните области на приложение на ГИС
4)
Осъзнава необходимостта от използването на
съвременните геоинформационни технологии в живота
|
1
|
51
|
|
2. Годишен преговор
|
|
|
1
|
52
|
|
Резерв на
учителя: 2 часa
Няма коментари:
Публикуване на коментар