УЧЕБНА ПРОГРАМА
ЗА
ЗИП – География и
икономика
ХI клас
ЗА УЧЕБНАТА 2013 / 2014 г.
Хорариум –36 учебни седмици X 1 ч. = 36 часа
І. ОБЩО ПРЕДСТАВЯНЕ НА УЧЕБНАТА ПРОГРАМА
Задължително
избираемата подготовка по География
и икономика в 11 клас е предназначена за учениците с трайни интереси към
съвременното географско познание. Чрез нея усвоените знания и умения в
общообразователния минимум и профилираната подготовка – 9 и 10 клас, се задълбочават,
разширяват, обобщават, в резултат на което се достига ниво, по-високо
научно-теоретично и приложно равнище. На учениците се предоставя много
по-голяма възможност за самостоятелна подготовка; за работа в екип; за участие
в ученическо изследване на даден проблем; за изготвяне на учебни прогнози и
ученически проекти; за работа с различни източници на информация; за
картографиране на изучените обекти и явления; за подбор на информация, нейното
систематизиране и интерпретиране; за участие в дискусия и формиране на лично
становище по дискутираните въпроси.
Хорариума предоставя възможности за: творческа
изява на учителя; нарастване на относителния дял на самостоятелната работа на
учениците; използване на разнообразни методи и форми на обучение; провеждане под
ръководството на учителя на изследователска дейност, обработване, съхраняване,
интерпретиране и използване на събраната информация.
Обучението при тази подготовка се осъществява чрез
използване на междупредметни връзки в предмети от същата културнообразователна
област: история и философия, и предмети от други културнообразователни области:
биология, математика, чужди езици, български език и литература и др.
ІІ. ЦЕЛИ:
Задължително избираемата
подготовка по География и икономика в 11 клас допринася за формирането на
географската култура на учениците на по-високо равнище.
Целите
на обучението при профилираната подготовка в 11 клас са:
1. Да се
разширят и задълбочат географските знания на учениците: чрез разкриване на
съвременните особености и проблеми на географското познание на примера на
избрани теми от природната и социално-икономическата география; чрез
проследяване на пространственото развитие на обекти и явления и разкриване на
определени закономерности.
Да се систематизират, разширят, задълбочат и обобщят
знанията на учениците за природната структура и ресурси на Земята, за
населението и селищата, за политическата и стопанската организация на
обществото, за регионите и страните в тях.
Да се изгради и усъвършенства системата от умения за:
използване на основните подходи и методи на географско изследване, анализиране
на графични и статистически материали с географско и икономическо съдържание и
формулиране на изводи; проучване и анализиране на различни видове документи и
извличане на информация от тях; съставяне на реферат с географско съдържание,
изготвяне на ученически прогнози, изработване на ученически проекти с
географска и икономическа тематика.
Да допринесе за ориентирането на учениците в съвременните
политически и икономически събития в света и оценяването им на базата на
географските знания; за формирането на критично мислене. Акцентът в ЗИП се
поставя върху самостоятелното получаване на информация, върху приложението на
географските знания в нова ситуация, върху сравнението, анализа, синтеза,
оценката, обобщението
ІІІ. ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ:
1. Анализира демографския проблем и
дискутира географските аспекти на проявлението му в различните части на света
1.
Разграничава
типовете възпроизводство и обяснява миграциите на населението
2.
Сравнява
положителните и отрицателните страни на живота в урбанизираните територии, като
привежда примери от различни страни
3.
Дискутира
проблемите, свързани с управлението на водните, почвените и биотичните ресурси
и твърдите отпадъци
4.
Проследява
основните етапи в развитието на географските и икономическите идеи и концепции
5.
Познава
основните геополитически концепции
6.
Анализира
основните форми на международно икономическо сътрудничество
7.
Характеризира
региони,
големите градове и селищни агломерации
8.
Картографира
географски и икономически обекти и явления
ІV. РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА УЧЕБНОТО
СЪДЪРЖАНИЕ ПО ТЕМИ И УРОЧНИ ЕДИНИЦИ
№
|
ТЕМА
|
МЕСЕЦ
|
ЗАБЕЛЕЖКА
|
І.
|
ДЯЛ I ГЕОГРАФИЯ И ИКОНОМИКА
|
||
1
|
География и
икономика: различни и взаимосвързани науки
|
IX
|
|
2
|
Фактори за производство при пазарното стопанство
|
IX
|
|
3
|
Измерване и регулиране на развитието
|
X
|
|
4
|
Световно стопанство и международно разделение на труда
|
X
|
|
5
|
Глобални финансови пазари
|
X
|
|
6
|
Обобщение
|
X
|
|
7
|
Тематичен контрол
|
XI
|
|
ІІ.
|
ДЯЛ II ДЕМОГРАФСКО РАЗВИТИЕ, РЕЛИГИЯ И КУЛТУРА
|
||
1
|
Произход и еволюция
на човека
|
XI
|
|
2
|
Език и култура; Религия и култура
|
XI
|
|
3
|
Тенденции в регионалното развитие на населението на
планетата
|
XI
|
|
4
|
Демографски преход и регионални контрасти на
възпроизводството на населението на планетата
|
XII
|
|
5
|
Глобализация и пространствена мобилност на населението в
света
|
XII
|
|
6
|
Градска среда и градски начин на живот
|
XII
|
|
7
|
Обобщение
|
I
|
|
8
|
Тематичен контрол
|
I
|
|
III
|
ДЯЛ III
РЕГИОНИТЕ НА СВЕТА И ТЕХНИТЕ СВРЪХГОЛЕМИ ГРАДОВЕ И АГЛОМЕРАЦИИ
|
||
1
|
Глобализация, регионализация и свръхголеми градове
|
I
|
|
2
|
Европейски макрорегион
|
I
|
|
3
|
Източноевропейски регион
|
II
|
|
4
|
Балкани: неспокоен регион
|
II
|
|
5
|
Постсъветски макрорегион (Русия/ ОНД)
|
II
|
|
6
|
Тематичен контрол
|
II
|
|
7
|
Австралазия: най-динамично развиващият се макрорегион
|
III
|
|
8
|
Китай, Югоизточна Азия, Океания: периферията на
Австралазия
|
III
|
|
9
|
Южна Азия: демографски бум и забавено развитие
|
III
|
|
10
|
Афразия: ислям и нефт
|
III
|
|
11
|
Африка на юг от Сахара (Субсахарска Африка): забравеният
континент
|
IV
|
|
12
|
Англоамерика
|
IV
|
|
13
|
Латинска Америка
|
IV
|
|
14
|
Тематичен контрол
|
V
|
|
IV
|
ДЯЛ IV
КАРТОГРАФИЯ
|
||
1
|
Възникване и развитие на картографията
|
V
|
|
2
|
Математическа основа на картите
|
V
|
|
3
|
Класификация на картите: елементи на общогеографските
карти; Тематични карти
|
V
|
|
4
|
Картография – упражнение
|
VI
|
|
V
|
ДЯЛ V
ГЕОГРАФСКИ ИНФОРМАЦИОННИ СИСТЕМИ
|
||
1
|
Географски информационни системи: същност, възникване,
развитие
|
VI
|
|
2
|
Данни в ГИС. Модели на данните в ГИС. Бази данни
|
VI
|
|
3
|
Създаване на ГИС. Анализ на данните. Приложения на ГИС
|
VI
|
Резерв на учителя: 1 час
V. ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА
1.
География
и икономика за 11. клас, ПП, изд. „Просвета”, София; автори: Нено Димов и
колектив
Няма коментари:
Публикуване на коментар