събота, 29 юни 2013 г.

ДЪРЖАВНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ИЗИСКВАНИЯ ЗА УЧЕБНОТО СЪДЪРЖАНИЕ


ДЪРЖАВНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ИЗИСКВАНИЯ ЗА УЧЕБНОТО
СЪДЪРЖАНИЕ


Културно-образователна област: Обществени науки и гражданско образование
Учебен предмет: география и икономика


Обща характеристика на културно-образователната област
Обществени науки и гражданско образование

1. Място и роля на културно-образователната област в системата на общообразователната подготовка

Областта "Обществени науки и гражданско образование" интегрира учебни предмети, които имат водеща роля в развитието на социалната култура на учениците и в реализиране на гражданската мисия на образованието. Чрез усвояване на най-значимите постижения на социалното познание (история, география, икономика, етика, право, философия) учениците се подготвят за по- добро ориентиране, адаптиране и реализиране в съвременното демократично общество; развиват уменията си за активно гражданско участие в социалния живот в условията на културно многообразие и глобализация.

2. Специфика на предметът от областта

Учебният предмет география и икономика подготвя учениците да се ориентират в пространствените измерения на най-важните проблеми на съвременността. Учениците изучават делението на земната повърхност на региони и влиянието на географския фактор за тяхното образуване и развитие; запознават се със значението на природните и социалните ресурси за развитието на икономиката; разглеждат териториалните системи, формирани в резултат от взаимодействието на човека и обществото с природата; изучават географската основа на проблемите и конфликтите на съвременния свят - в глобален, регионален, национален и локален обхват. Учебният предмет запознава учениците с географските предпоставки на евроинтеграцията и превръщането на България в част от европейското икономическо, политическо и културно пространство.

3. Понятия и проблеми с интегрален и междудисциплинарен характер
Човек, природа, общество, свят, наука, изкуство, религия, творчество, демокрация, гражданско общество, права на човека, познание, критическо мислене, социално участие, отношение човек - свят, народност, нация, национализъм, история, народ, държава, власт, управление, свобода, икономика, цивилизация, конфликт, устойчиво развитие, глобални проблеми, интеграция, демографски процес.

4. Гражданското образование - интердисциплинарен елемент на задължителната общообразователна подготовка в училище

4.1. Същност, цели и основни принципи
Гражданското образование е важен интердисциплинарен елемент на учебното съдържание по предметите от задължителната общообразователна подготовка. То е в основата на личностното развитие и подготовката на младия човек за социална реализация чрез познаването, владеенето и използването на човешките права и свободи, съобразени със законите на демократичното общество. Водеща роля за осъществяване на гражданското образование в училище (I - ХII кл.) имат предметите от културно-образователна област "Обществени науки и гражданско образование": роден край, човекът и обществото, история и цивилизация, география и икономика, философия (психология и логика, етика и право, философия), свят и личност. Предметите от останалите културно-образователни области имат съществено значение за гражданското образование чрез прилагането на неговите основни принципи (плурализъм и толерантност, зачитане на човешкото достойнство и равните неотменими права на човека, практическа насоченост, личностно отношение, аргументираност и убеденост, творческо и критическо мислене, достъпност до основните постижения на световната култура, интердисциплинарност) и чрез възможностите на учебното съдържание на съответните предмети.

Главна цел:
гражданското образование подпомага развитието и утвърждаването на младия човек като гражданин, който: 
- е автономна, свободна личност, способна да поема отговорност за себе си и за другите;
- познава и отстоява своите права, свободи и отговорности; съзнава духовното си единство с българския народ и с европейските народи;
- има осъзнати отношения с държавата и обществото;
- владее механизми за конструктивно социално участие и промяна.

Конкретни цели:
- придобиване на знания за жизненоважни социални сфери (семейство, училище, работна среда, малка общност и др.), изграждане на граждански нагласи и умения; усвояване на общочовешките ценности и на законите на демократичната държава;
- запознаване с устройството и дейността (структура и функции) на държавните и съюзни институции (българската държава и Европейския съюз), както и на гражданското общество;
- ориентиране в глобалните и регионалните процеси в динамично променящия се съвременен свят и създаване на отговорно поведение за участие в обществения живот.

4.2. Специфика на държавните образователни изисквания за учебно съдържание по гражданско образование

Държавните образователни изисквания (стандарти) за учебно съдържание по гражданско образование описват най-важните знания, умения и отношения, които учениците могат и трябва да имат в резултат на обучението си в рамките на задължителната общообразователна подготовка при завършване на образователна степен или етап.
Стандартите за учебно съдържание по гражданско образование са основа и ориентир за:
- осъществяване на гражданско образование в обучението по учебните предмети от задължителната подготовка;
- доразвиване и разширяване на гражданското образование в часовете за задължителноизбираема и свободноизбираема подготовка, както и в други форми на извънкласна и извънучилищна дейност;
- определяне на съдържанието на зрелостния изпит по обществени науки и гражданско образование;
- планиране и осъществяване на необходимата подготовка и допълнителна квалификация на учителите;
- осъществяване на по-ефективно взаимодействие и сътрудничество на национално и международно равнище между МОН, ИО на МОН, училища, други държавни, правителствени и неправителствени организации в сферата на гражданското образование.

География и икономика


Степен на образование: Основна


Етап: Прогимназиален


Ядра на учебно съдържание: Знания, умения, отношения (в края на VIII клас)

В резултат на обучението по учебния предмет география и икономика
в края на прогимназиалния етап на основната образователна степен
ученикът:


1. Характеризира Земята като планета.
2. Обяснява изобразяването на земното кълбо върху плоскост; илюстрира
с примери необходимостта от използването на географската карта в живота.
3. Описва природните компоненти и връзките между тях.
4. Разбира оскъдността на повечето природни ресурси, необходимостта от рационалното им използване и опазването на околната среда.
5. Оценява природното разнообразие и красотата на нашата планета.
 ___________________________________
6. Представя разнообразието на населението в света и неговото териториално разпределение.
7. Разбира необходимостта от толерантност към всички хора независимо
от расовата, етническата и религиозната им принадлежност.
8. Демонстрира знания за стопанството и разграничава основните стопански отрасли.
9. Проследява промените в съвременната политическа карта на света;
познава основните форми на държавно устройство и управление.
10. Проявява интерес към съвременните икономически и политически събития в света.
  ____________________________________

11. Оценява значението на важни събития и открития за опознаването на света и развитието на географското познание.
12. Характеризира специфичните особености на природата на
континентите, обяснява причините за тях и прави заключения за 
зоналността като основна географска закономерност.
13. Разкрива особеностите на населението и неговата стопанска дейност
по континенти и прави изводи за проблемите им.
14. Представя географския облик на избрани страни и по-важните градове в тях.
15. Знае международни и регионални организации и осъзнава
необходимостта от приобщаване на балканските народи към европейските ценности.

    _____________________________________
16. Характеризира географското положение на България и нейния
природен облик; обяснява необходимостта от опазване и рационално
използване на природните ресурси на България.
17. Разкрива особеностите на населението и селищата в България и прави 
изводи за техните проблеми.
18. Характеризира главните стопански отрасли и коментира проблемите
им. Разбира особеностите на прехода към пазарното стопанство и
аргументира европейския избор на България.
19. Познава държавното устройство и административно-териториалното деление на България.
_________________________________________
20. Разпознава и използва елементите на географската карта; различава
видовете географски карти и основните способи за картографиране.
21. Представя географска информация в контурни карти.
22. Подбира, проучва и интерпретира информация от различни източници
(литературни, картни, графични и др.).
23. Съставя съчинение с географско съдържание.
    _________________________________________

География и икономика


Степен на образование: Средна 


Етап: Гимназиален


Ядра на учебно съдържание: Знания, умения, отношения (в края на XII кл.)

В резултат на обучението по учебния предмет география и икономикав края на гимназиалния етап на средната образователна степенученикът:


1. Характеризира отделните геосфери и процесите, протичащи в тях.
2. Разкрива закономерностите в географското разпространение на
природните компоненти и връзките между тях.
3. Сравнява природните зони на Земята и оценява техния природноресурсен потенциал.
4. Изяснява глобалните проблеми, свързани с опазването и рационалното
използване на природните ресурси и околната среда; познава концепцията за устойчиво развитие.
5. Идентифицира причините за различни природни рискове
(земетресения, наводнения, свлачища и др.) и последиците от тях.
6. Обяснява процесите на глобално затопляне на климата и изтъняване на озоновия слой.
7. Дискутира проблемите, свързани с управлението на водните,
почвените и биотичните ресурси и твърдите отпадъци.
8. Илюстрира с примери териториалното проявление на стихийните
природни явления и анализира възможностите за борба с тях.
9. Оценява концепцията за устойчиво развитие като глобална стратегия.
10. Познава принципите на екологичния мониторинг и осъзнава необходимостта от него.
____________________________________________________________
11. Обяснява геодемографските характеристики на населението в света.
12. Изразява отношение към демографския проблем и аргументира начините за неговото решаване.
13. Сравнява демографската ситуация в различните части на света.
14. Проследява възникването и развитието на селищата и промяната на функциите на градовете.
15. Представя развитието и териториалните особености на урбанизацията
и коментира проблемите, свързани с нея.
16. Разграничава типовете възпроизводство и обяснява миграциите на56 населението.
17. Анализира демографския проблем и дискутира географските аспекти
на проявлението му в различни части на света.
18. Познава типологията на селищата и идентифицира формите на градско заселване.
19. Сравнява положителните и отрицателните страни на живота в
урбанизираните територии, като привежда примери от различни
страни в света.
_____________________________________________________________
20. Представя съвременната политическа карта на света като резултат от
глобалните политически процеси; коментира 
регионалните конфликти и причините за възникването им.
21. Разбира основните механизми на пазарната икономика; степенува по
значимост факторите за развитие на световното стопанство.
22. Групира икономическите отрасли по сектори: първичен (добивен),
вторичен (обработващ), третичен (обслужващ), и характеризира тяхната териториална структура.
23. Излага знания за глобалните проблеми на съвременността (суровинно-
енергиен, екологичен, продоволствен и др.) и аргументира пътищата за тяхното решаване.
24. Обяснява принципите на международното сътрудничество и дейността
на някои международни организации; прави заключения относно
ролята на "глобализацията" за нарастващата зависимост между страните.
Проследява основните етапи в развитието на географските и икономическите идеи и концепции.
25. Познава основните геополитически концепции.
26. Дискутира политическите и икономическите събития в света.
27. Обяснява ролята на специализацията, конкуренцията и инвестициите
за развитието на икономиката.
28. Анализира основните форми на международното икономическо сътрудничество.
_____________________________________________________________
29. Обяснява ролята на историческите и географските фактори за 
различията в развитието на регионите.
30. Характеризира географските региони в света и прави изводи за
техните специфични особености и проблеми.
31. Разкрива особеностите на стопанството на регионите на примера на избрани страни.
32. Характеризира избрани страни в регионите на основата на проблемно- страноведския подход.
33. Очертава проблемите на регионите и дискутира решаването им
съобразно концепцията за устойчивото развитие.
34. Сравнява степента на стопанско развитие на отделни страни по
основни социално-икономически показатели; извежда проблеми и тенденции.
35. Характеризира по региони големите градове и агломерации.
36. Анализира географските и икономическите аспекти на регионалните конфликти.
37. Оценява ролята на международните организации за мира и стабилността в света.
_____________________________________________________________
38. Оценява ролята на географското положение и съвременните граници
на България; проследява промените в териториалния и обхват.
39. Характеризира природните компоненти; разграничава природно-
географските области в България и оценява техния природноресурсен
потенциал.
40. Характеризира съвременната геодемографска ситуация и особеностите
на урбанизацията в България.
41. Обяснява особеностите на прехода към пазарно стопанство;
характеризира националното стопанство, стопанските сектори,
отделните отрасли и дейности в тях. 
42. Демонстрира знания за географските региони и прави географско
изследване на местната община или административна област.
43. Прави заключение за промяната на функциите на държавните граници на България.
44. Оценява геополитическия, природно-ресурсния и човешкия фактор за
претруктуриране на икономиката, развитие на инфраструктурата и
подобряване на качеството на живот.
45. Разбира необходимостта от интегрирането ни в европейското
политическо, икономическо и културно пространство.
46. Дискутира проблемите на устойчивото развитие на България.
47. Сравнява географските региони в България и разкрива проблемите им.
_____________________________________________________________

48. Познава основните подходи и методи в съвременните географски и икономически изследвания.
49. Познава възможностите на географските информационни системи
(ГИС) и практическото им приложение в живота.
50. Съпоставя географски карти с различно тематично съдържание.
51. Анализира статистически таблици и графични материали с географско
и икономическо съдържание и прави изводи.
52. Проучва и анализира различни видове документи и извлича
информация от тях; съставя реферат и есе с географско съдържание.
53. Картографира географски и икономически обекти и явления.
54. Систематизира и представя в графичен вид географска и икономическа информация.
55. Коментира научни текстове и документи, съдържащи географска и
икономическа информация.
56. Разработва ученически проекти с географска и икономическа тематика.
__________________________________________________________

1 коментар:

  1. Я хочу поделиться свидетельством о том, как мистер Бенджамин помог мне с ссудой в размере 2 000 000,00 долларов США для финансирования моего проекта фермы по выращиванию марихуаны, я очень благодарен и обещал поделиться этой законной финансовой компанией со всеми, кто ищет способ расширить свой бизнес-проект. .компания финансирует компанию. Любой, кто ищет финансовую поддержку, должен связаться с ними по 247officedept@gmail.com. Г-н Бенджамин также находится по телефону WhatsApp + 1-989-394-3740, чтобы упростить задачу любому кандидату.

    ОтговорИзтриване