Модул, тема
|
Основни понятия по теми
|
Цели и задачи
|
Брой часове
|
Срок – учебна седмица
|
Забележка
|
ПРИРОДАТА НА БЪЛГАРИЯ
|
|||||
1. Начален преговор. Какво зная и какво мога в началото?
|
1
|
1
|
|||
2. Какво
зная и какво мога в началото?
|
2
|
||||
2.Входно ниво
|
Ученикът решава тест и се оценява от учителя.
|
1
|
3
|
||
3. Географско положение, граници, големина и територия на България
|
Географско положение на България. Видове географско
положение. Съдбините на България. Граници на България
|
Ученикът познава и определя видовете географско положение
на България и мястото и на Балканите, в Европа и света. Разкрива влиянието на
географското положение при формиране облика на природата на България и
зоналността. Знае промените в териториалния обхват и характеризира държавните
граници.
|
1
|
4
|
|
4. Съвременен релеф на България
|
Същност. Главни релефообразуващи процеси. Геоморфоложки
области.
|
Характеризира специфичните особености на природните
компоненти, връзките и отношенията между тях, закономерностите в
териториалното им разпределение; оценява особеностите на природните
компоненти в България, като фактор за стопанското развитие и коментира
проблемите им; обяснява териториалното проявление на природните рискове и
последиците от тях; анализира статистически карти и графични материали с природно-географско
съдържание и прави изводи.
Познава видовете полезни изкопаеми и тяхното териториално
разположение по територията на страната. Дефинира понятието „природноресурсен
потенциал” и участва в дискуция за
геоекологичните проблеми.
Знае основните климатични фактори и климатични елементи.
Познава и дефинира климатичните области в страната.
Прави характеристика на климатична област с помощта на
климатограма. Определя границите на климатичната област. Определя основните
фактори за формиране на климата на областта и изменението на елементите му.
Прави оценка на климата за стопанската дейност като агроклиматичен и
рекреационен ресурс.
|
1
|
5, 6
|
|
5. Полезни изкопаеми
|
Видове полезни изкопаеми. Закономерности в образуването и
териториалното разположение. Природноресурсен потенциал на България.
|
1
|
7
|
||
6. Климат на България
|
Климатични фактори. Климатични елементи.Климатични
области.
|
1
|
8
|
||
7. Характеризиране на климатична област
|
Определяне факторите за формиране на климата и изменението
на елементите му. Характеризиране на климата на дадена климатична област.
|
1
|
9
|
||
9. Води на България
|
Основни фактори. Повърхностни води. Подземни води.
Хидроложки области.
|
1
|
10
|
||
10. Почви
|
Почвообразуващи фактори. Основни почвени типове. Азонални
почвени типове.
|
1
|
11
|
||
11. Растителност и животински свят на България. Защитени
природни обекти
|
Растителен свят.
Животински свят.
Защитени природни обекти
|
1
|
12
|
||
12. Природна среда на България – тематичен контрол
|
1
|
13
|
|||
ПРИРОДНОГЕОГРАФСКИ ОБЛАСТИ НА БЪЛГАРИЯ
|
Знае природно-географксите области: Дунавска равнина,
Старопланинска област, Витоша и Софийско поле, Кртаище; Задбалкански
котловини и Средна гора; Горнотракийска низина, Рила, Осоговско-Беласишка
планинска редица и долината на река Средна Струма; Пирин и долината на р.
Места, Родопи; Черно море и Българско Черноморско крайбрежие и разкрива
техните особености; оценява стопанския потенциал на природно-географските
обекти, очертава и коментира проблемите им.
|
||||
1. Дунавска равнина
|
Географско положение,граници и морфохидрографски
особености. Геоложки строеж и полезни изкопаеми. Подялба. Климат и води.
Почви,растителност и животински свят. Опазване на природната среда.
|
1
|
14
|
||
2. Старопланинска област
|
Географско положение,граници и морфохидрографски
особености. Геоложки строеж и полезни изкопаеми. Подялба. Климат и води.
Почви,растителност и животински свят. Опазване на природната среда.
|
1
|
15
|
||
3. Краищенско-Средногорска област
|
Географско положение,граници и морфохидрографски
особености. Геоложки строеж и полезни изкопаеми. Подялба. Климат и води.
Почви,растителност и животински свят. Опазване на природната среда.
|
2
|
16, 17
|
||
4. Тракийско-Странджанска област
|
Географско положение,граници и морфохидрографски
особености. Геоложки строеж и полезни изкопаеми. Подялба. Климат и води.
Почви,растителност и животински свят. Опазване на природната среда.
|
1
|
18
|
||
5. Осоговско-Беласишка планинска редица
|
Географско положение,граници и морфохидрографски
особености. Геоложки строеж и полезни изкопаеми. Подялба. Климат и води.
Почви,растителност и животински свят. Опазване на природната среда.
|
1
|
19
|
||
8. Рила
|
Географско положение,граници и морфохидрографски
особености. Геоложки строеж и полезни изкопаеми. Подялба. Климат и води.
Почви,растителност и животински свят. Опазване на природната среда.
|
1
|
20
|
||
9. Пирин
и долината на р.Места
|
Географско положение,граници и морфохидрографски
особености. Геоложки строеж и полезни изкопаеми. Подялба. Климат и води.
Почви,растителност и животински свят. Опазване на природната среда.
|
1
|
21
|
||
10.
Западни и Източни Родопи.
|
Географско положение,граници и морфохидрографски
особености. Геоложки строеж и полезни изкопаеми. Подялба. Климат и води.
Почви,растителност и животински свят. Опазване на природната среда.
|
1
|
22
|
||
11.
Черно море и българско черноморско крайбрежие
|
Черно море-географско положение. Произход и развитие.
Релеф и хидроложки особености. Организмов свят.
Българско черноморско крайбрежие- Географско
положение,граници и морфохидрографски особености. Геоложки строеж и полезни
изкопаеми. Подялба. Климат и води. Почви,растителност и животински свят.
Опазване на природната среда.
|
1
|
23
|
||
12. Природногеографски области - обобщение
|
1
|
24
|
|||
13. Тематичен контрол
|
1
|
25
|
|||
ГЕОГРАФИЯ НА НАСЕЛЕНИЕТО И СЕЛИЩАТА В
БЪЛГАРИЯ
|
Ученикът трябва да:
1)
знае броя на населението и географската гъстота;
2)
характеризира движението (естествено и механично);
3)
обяснява направлението и особеностите на вътрешните и
външните миграции;
4)
разкрива структурата на населението
(етническа,религиозна,полова, възрастова, по населени места, брачна,
образователна);
5)
оценява демографския потенциал на България като,
фактор за стопанското развитие;
6)
разкрива демографски и социални проблеми и дава
примери за тяхното проявление;
7)
знае типологията на селищата;
8)
разкрива особеностите на урбанизацията и нейната
пространствена структура;
9)
дефинира проблемите на населените места и прилага
подходи за решаването им;
10) знае
държавното устройство, органите на централната власт и обяснява техните
функции;
11) демонстрира
знания за избирателните системи и основните механизми при провеждане на
избори;
12) обсъжда
източниците на напрежение в международните отношения на Балканите и изказва
становище за позицията на България;
13) оценява
предимствата на демокрацията, като форма на управление и ролята и в
международнот сътрудничество;
14) познава
административно-териториалното деление на страната;
|
||||
1. Етнокултурен облик на българския народ
|
Етноси и исторически процеси, формиране на етнокултурния
облик на българите. Роля на етническите гупи в държавата.
|
1
|
26
|
||
2. Брой и движение на населението
|
Брой, териториално разпределение и гъстота на населението.
Движение на населението.
|
1
|
26
|
||
3. Структура на населението на България
|
Полова и възрастова структура. Работна сила. Селищна,
брачна и образователна структура.
|
1
|
27
|
||
5. Селища в България
|
Фактори за възникване и равитие на селищата. Класификация
на селищата.Градски и селски селища. Урбанизация и териториална организация.
|
1
|
28
|
||
6. Държавно устройство
|
Главни институции на държавното устройство.Обществени организации
и обществен живот. Електорална география.
|
1
|
28
|
||
7. Демографска характеристика. Демографските и социалните
проблеми на моето селище
|
Географско проучване – урок за практическа работа.
|
1
|
29
|
||
9. Тематичен контрол
|
1
|
30
|
|||
СТОПАНСТВО НА БЪЛГАРИЯ
|
|||||
1. Национално стопанство на България- обща
характеристика.Стопанството на България днес
|
Фактори за развитие на стопанството. Етапи в историческото
развитие на страната. Бъдещо развитие на страната.
|
Ученикът трябва да усвои: Тема 1. Развитие на стопанството в България. Национално стопанство на
България – структъра и показатели
Очаквани резултати:
1)
разкрива структурата на националното стопанство по
сектори и отрасли;
2)
разкрива влиянието на факторите, които формират
структурата на националното стопанство;
3)
оценява стопанските процеси и явления по основни
икономически показатели и чрез тях доказва промените в структурата на
стопанството;
4)
характеризира секторите на националното стопанство;
5)
демонстрира знания и за механизмите на пазарното
стопанство и доказва, че България е в условията на преход към пазарна
икономика;
6)
формулира проблемите на националното стопанство в
контекста на глобалните проблеми;
Тема 2. Първичен сектрор
Очквани резултати:
1)
знае структурата на първичния сектор: земеделие,
добив на полезни изкопаеми, дърводобив, лов и риболов;
2)
характеризира отрасъл по алгоритъм(земеделие);
3)
разкрива особеностите на земеделието в условията на
преход към пазарна икономика и оценява резултатите от аграрната реформа;
4)
анализира статистически, графични и картографски
материали и прави изводи;
5)
формулира проблемите на първичния сектор и предлага
начини за решаването им;
Тема 3 и 4. Вторичен сектор
Очаквани резултати:
1)
знае същността, значението, стуктурата на вторичния
сектор и факторите, които я формират;
2)
оценява природноресурсния потенциал на България като
фактор за преструктуриране на икономиката;
3)
проучва и оценява резултатите от структурната реформа
в промишлеността;
4)
характеризира отраслите на вторичния сектор;
5)
формулира проблемите на вторичнич сектор и очертава
тенденциите в развитието му;
6)
разкрива екологично-депресивните райони като резултат
от дейността на предприятия от вторичния сектор;
Тема 5 и 6. Третичен сектор
Очаквани резултати:
1)
знае същността, особеностите, факторите и структурата
на третичния сектор;
2)
характеризира основните отрасли на третичния сектор
(транспорт, туризъм, търговия) по алгоритъм;
3)
откроява проблемите и очертава териториалните
диспропорции в третичния сектор.
Тема. 7. Териториална структура на стопанството
Очаквани резултати:
1)
знае териториалната структура на първичния, вторичния
и третичния сектор;
2)
характеризира отраслов, промишлен, аграрен,
транспортен район по алгоритъм;
3)
обяснява връзки и отношения в отрасловите райони.
|
1
|
31
|
|
2. Първичен икономически сектор. Структура на първичния сектор.
Растениевъдство.
Животновъдство.
|
Земеделие-значение и особености; фактори за развитие и
главни земеделски отрасли. Растениевъдство и животновъдство.
|
1
|
32, 33,
34
|
||
3. Вторичен икономически сектор. Промишленост в България
Тежка промишленост.
|
Енергетика. Металургия. Машиностроене и металообработване.
Химическа и биотехнологична промишленост. Производство на строителни
материали. Дървопреработваща и целулозно-хартиена промишленост.
|
1
|
35, 36, 37
|
||
3. Лека и хранително-вкусова промишленост.
|
Фактори. Отраслова структура. Проблеми.
|
1
|
38, 39
|
||
4. Вторичен сектор - обобщение
|
1
|
40
|
|||
5. Трeтичен
икономически сектор. Транспорт и съобщения
|
Същност и
значение. Фактори и отраслова структутра.
|
1
|
41
|
||
6. Търговия и туризъм
|
Външна и вътрешна търговия. Международен и вътрешен
туризъм.
|
1
|
42
|
||
7. Четене и анализ на географски текстове – урок за
практическа работа
|
Анализ на географски текстове и определяне на специфични
проблеми
|
1
|
43
|
||
8. Тематичен контрол
|
1
|
44
|
|||
ГЕОГРАФСКИ РЕГИОНИ В БЪЛГАРИЯ
|
Ученикът трябва да усвои географските региони:
Северозападен, Северен Централен, Североизточен, Югоизточен, Южен Централен и
Югозападен региони
Очаквани резултати:
1)
характеризира географските региони по алгоритъм;
2)
демонстрира знания за специфичното в природата,
населението и стопанството на всеки регион и разкрива причините за него;
3)
анализира графични, картни и статистически материали
и прави изводи;
4)
определя специфичните проблеми на всеки регион
(природни, демографски, стопански, екологични)
5)
да извършва проучване, анализ и прогноза на родното
селище.
|
||||
1. Северозападен регион
|
Географско положение, граници и големина. Стопанска оценка
на природните условия и ресурси. Население и селищна мрежа. Структура на
стопанството. Административно-териториално устройство и градове.
Развитие и регионална политика
|
1
|
45
|
||
2. Северен Централен регион
|
Географско положение, граници и големина. Стопанска оценка
на природните условия и ресурси. Население и селищна мрежа. Структура на
стопанството. Административно-териториално устройство и градове.
Развитие и регионална политика
|
1
|
46
|
||
3. Североизточен регион
|
Географско положение, граници и големина. Стопанска оценка
на природните условия и ресурси. Население и селищна мрежа. Структура на
стопанството. Административно-териториално устройство и градове.
Развитие и регионална политика
|
1
|
47
|
||
4. Югоизточен регион
|
Географско положение, граници и големина. Стопанска оценка
на природните условия и ресурси. Население и селищна мрежа. Структура на
стопанството. Административно-териториално устройство и градове.
Развитие и регионална политика
|
1
|
48
|
||
5. Южен Централен регион
|
Географско положение, граници и големина. Стопанска оценка
на природните условия и ресурси. Население и селищна мрежа. Структура на
стопанството. Административно-териториално устройство и градове.
Развитие и регионална политика
|
1
|
49
|
||
6. Югозападен регион
|
Географско положение, граници и големина. Стопанска оценка
на природните условия и ресурси. Население и селищна мрежа. Структура на
стопанството. Административно-териториално устройство и градове.
Развитие и регионална политика
|
1
|
50
|
||
7. Географски региони в България - обобщение
|
1
|
51
|
|||
8. Тематичен контрол
|
1
|
52
|
|||
9. Роден край – практическа работа
|
План-проучване на родния край
|
1
|
53
|
Резерв на учителя: 1 час
Няма коментари:
Публикуване на коментар