събота, 29 юни 2013 г.

Годишно разпределение на учебното съдържание по география и икономика за 10 клас, ЗП

Модул, тема
Основни понятия по теми
Цели и задачи
Брой часове
Срок – учебна седмица
Забележка
ПРИРОДАТА НА БЪЛГАРИЯ





1. Начален преговор. Какво зная и какво мога в началото?


1
1

2. Какво зная и какво мога в началото?



2

2.Входно ниво

Ученикът решава тест и се оценява от учителя.
1
3

3. Географско положение, граници, големина и територия на България
Географско положение на България. Видове географско положение. Съдбините на България. Граници на България
Ученикът познава и определя видовете географско положение на България и мястото и на Балканите, в Европа и света. Разкрива влиянието на географското положение при формиране облика на природата на България и зоналността. Знае промените в териториалния обхват и характеризира държавните граници.
1
4

4. Съвременен релеф на България
Същност. Главни релефообразуващи процеси. Геоморфоложки области.
Характеризира специфичните особености на природните компоненти, връзките и отношенията между тях, закономерностите в териториалното им разпределение; оценява особеностите на природните компоненти в България, като фактор за стопанското развитие и коментира проблемите им; обяснява териториалното проявление на природните рискове и последиците от тях; анализира статистически карти и графични материали с природно-географско съдържание и прави изводи.







Познава видовете полезни изкопаеми и тяхното териториално разположение по територията на страната. Дефинира понятието „природноресурсен потенциал” и участва в дискуция за


геоекологичните проблеми.





Знае основните климатични фактори и климатични елементи. Познава и дефинира климатичните области в страната.




Прави характеристика на климатична област с помощта на климатограма. Определя границите на климатичната област. Определя основните фактори за формиране на климата на областта и изменението на елементите му. Прави оценка на климата за стопанската дейност като агроклиматичен и рекреационен ресурс.
1
5, 6

5. Полезни изкопаеми
Видове полезни изкопаеми. Закономерности в образуването и териториалното разположение. Природноресурсен потенциал на България.
1
7

6. Климат на България
Климатични фактори. Климатични елементи.Климатични области.
1
8

7. Характеризиране на климатична област
Определяне факторите за формиране на климата и изменението на елементите му. Характеризиране на климата на дадена климатична област.
1
9

9. Води на България
Основни фактори. Повърхностни води. Подземни води. Хидроложки области.
1
10

10. Почви
Почвообразуващи фактори. Основни почвени типове. Азонални почвени типове.
1
11

11. Растителност и животински свят на България. Защитени природни обекти
 Растителен свят. Животински свят.
Защитени природни обекти
1
12

12. Природна среда на България – тематичен контрол


1
13

ПРИРОДНОГЕОГРАФСКИ ОБЛАСТИ НА БЪЛГАРИЯ




Знае природно-географксите области: Дунавска равнина, Старопланинска област, Витоша и Софийско поле, Кртаище; Задбалкански котловини и Средна гора; Горнотракийска низина, Рила, Осоговско-Беласишка планинска редица и долината на река Средна Струма; Пирин и долината на р. Места, Родопи; Черно море и Българско Черноморско крайбрежие и разкрива техните особености; оценява стопанския потенциал на природно-географските обекти, очертава и коментира проблемите им.























1. Дунавска равнина
Географско положение,граници и морфохидрографски особености. Геоложки строеж и полезни изкопаеми. Подялба. Климат и води. Почви,растителност и животински свят. Опазване на природната среда.
1
14

2. Старопланинска област
Географско положение,граници и морфохидрографски особености. Геоложки строеж и полезни изкопаеми. Подялба. Климат и води. Почви,растителност и животински свят. Опазване на природната среда.
1
15

3. Краищенско-Средногорска област
Географско положение,граници и морфохидрографски особености. Геоложки строеж и полезни изкопаеми. Подялба. Климат и води. Почви,растителност и животински свят. Опазване на природната среда.

2
16, 17

4. Тракийско-Странджанска област
Географско положение,граници и морфохидрографски особености. Геоложки строеж и полезни изкопаеми. Подялба. Климат и води. Почви,растителност и животински свят. Опазване на природната среда.
1
18

5. Осоговско-Беласишка планинска редица
Географско положение,граници и морфохидрографски особености. Геоложки строеж и полезни изкопаеми. Подялба. Климат и води. Почви,растителност и животински свят. Опазване на природната среда.

1
19

8. Рила
Географско положение,граници и морфохидрографски особености. Геоложки строеж и полезни изкопаеми. Подялба. Климат и води. Почви,растителност и животински свят. Опазване на природната среда.
1
20

9. Пирин и долината на р.Места
Географско положение,граници и морфохидрографски особености. Геоложки строеж и полезни изкопаеми. Подялба. Климат и води. Почви,растителност и животински свят. Опазване на природната среда.

1
21

10. Западни и Източни Родопи.

Географско положение,граници и морфохидрографски особености. Геоложки строеж и полезни изкопаеми. Подялба. Климат и води. Почви,растителност и животински свят. Опазване на природната среда.
1
22

11. Черно море и българско черноморско крайбрежие








Черно море-географско положение. Произход и развитие. Релеф и хидроложки особености. Организмов свят.
Българско черноморско крайбрежие- Географско положение,граници и морфохидрографски особености. Геоложки строеж и полезни изкопаеми. Подялба. Климат и води. Почви,растителност и животински свят. Опазване на природната среда.
1
23

12. Природногеографски области - обобщение


1
24

13. Тематичен контрол


1
25

ГЕОГРАФИЯ НА НАСЕЛЕНИЕТО И СЕЛИЩАТА В БЪЛГАРИЯ

Ученикът трябва да:
1)      знае броя на населението и географската гъстота;
2)      характеризира движението (естествено и механично);
3)      обяснява направлението и особеностите на вътрешните и външните миграции;
4)      разкрива структурата на населението (етническа,религиозна,полова, възрастова, по населени места, брачна, образователна);
5)      оценява демографския потенциал на България като, фактор за стопанското развитие;
6)      разкрива демографски и социални проблеми и дава примери за тяхното проявление;
7)      знае типологията на селищата;
8)      разкрива особеностите на урбанизацията и нейната пространствена структура;
9)      дефинира проблемите на населените места и прилага подходи за решаването им;
10)  знае държавното устройство, органите на централната власт и обяснява техните функции;
11)  демонстрира знания за избирателните системи и основните механизми при провеждане на избори;
12)  обсъжда източниците на напрежение в международните отношения на Балканите и изказва становище за позицията на България;
13)  оценява предимствата на демокрацията, като форма на управление и ролята и в международнот сътрудничество;
14)  познава административно-териториалното деление на страната;



1. Етнокултурен облик на българския народ
Етноси и исторически процеси, формиране на етнокултурния облик на българите. Роля на етническите гупи в държавата.
1
26

2. Брой и движение на населението
Брой, териториално разпределение и гъстота на населението. Движение на населението.
1
26

3. Структура на населението на България
Полова и възрастова структура. Работна сила. Селищна, брачна и образователна структура.
1
27

5. Селища в България
Фактори за възникване и равитие на селищата. Класификация на селищата.Градски и селски селища. Урбанизация и териториална организация.
1
28

6. Държавно устройство
Главни институции на държавното устройство.Обществени организации и обществен живот. Електорална география.
1
28

7. Демографска характеристика. Демографските и социалните проблеми на моето селище
Географско проучване – урок за практическа работа.




1
29

9. Тематичен контрол


1
30

СТОПАНСТВО НА БЪЛГАРИЯ







1. Национално стопанство на България- обща характеристика.Стопанството на България днес
Фактори за развитие на стопанството. Етапи в историческото развитие на страната. Бъдещо развитие на страната.
Ученикът трябва да усвои: Тема 1. Развитие на стопанството в България. Национално стопанство на България – структъра и показатели
Очаквани резултати:
1)      разкрива структурата на националното стопанство по сектори и отрасли;
2)      разкрива влиянието на факторите, които формират структурата на националното стопанство;
3)      оценява стопанските процеси и явления по основни икономически показатели и чрез тях доказва промените в структурата на стопанството;
4)      характеризира секторите на националното стопанство;
5)      демонстрира знания и за механизмите на пазарното стопанство и доказва, че България е в условията на преход към пазарна икономика;
6)      формулира проблемите на националното стопанство в контекста на глобалните проблеми;
Тема 2. Първичен сектрор
Очквани резултати:
1)      знае структурата на първичния сектор: земеделие, добив на полезни изкопаеми, дърводобив, лов и риболов;
2)      характеризира отрасъл по алгоритъм(земеделие);
3)      разкрива особеностите на земеделието в условията на преход към пазарна икономика и оценява резултатите от аграрната реформа;
4)      анализира статистически, графични и картографски материали и прави изводи;
5)      формулира проблемите на първичния сектор и предлага начини за решаването им;
Тема 3 и 4. Вторичен сектор
Очаквани резултати:
1)      знае същността, значението, стуктурата на вторичния сектор и факторите, които я формират;
2)      оценява природноресурсния потенциал на България като фактор за преструктуриране на икономиката;
3)      проучва и оценява резултатите от структурната реформа в промишлеността;
4)      характеризира отраслите на вторичния сектор;
5)      формулира проблемите на вторичнич сектор и очертава тенденциите в развитието му;
6)      разкрива екологично-депресивните райони като резултат от дейността на предприятия от вторичния сектор;
Тема 5 и 6. Третичен сектор
Очаквани резултати:
1)      знае същността, особеностите, факторите и структурата на третичния сектор;
2)      характеризира основните отрасли на третичния сектор (транспорт, туризъм, търговия) по алгоритъм;
3)      откроява проблемите и очертава териториалните диспропорции в третичния сектор.
Тема. 7. Териториална структура на стопанството
Очаквани резултати:
1)      знае териториалната структура на първичния, вторичния и третичния сектор;
2)      характеризира отраслов, промишлен, аграрен, транспортен район по алгоритъм;
3)      обяснява връзки и отношения в отрасловите райони.
1
31

2. Първичен икономически сектор. Структура на първичния сектор.
Растениевъдство.
Животновъдство.
Земеделие-значение и особености; фактори за развитие и главни земеделски отрасли. Растениевъдство и животновъдство.

1
32, 33, 34

3. Вторичен икономически сектор. Промишленост в България Тежка промишленост.
Енергетика. Металургия. Машиностроене и металообработване. Химическа и биотехнологична промишленост. Производство на строителни материали. Дървопреработваща и целулозно-хартиена промишленост.

1
35, 36, 37

3. Лека и хранително-вкусова промишленост.
Фактори. Отраслова структура. Проблеми.

1
38, 39

4. Вторичен сектор - обобщение


1
40

5. Трeтичен икономически сектор. Транспорт и съобщения
Същност и значение. Фактори и отраслова структутра.

1
41

6. Търговия и туризъм
Външна и вътрешна търговия. Международен и вътрешен туризъм.

1
42

7. Четене и анализ на географски текстове – урок за практическа работа
Анализ на географски текстове и определяне на специфични проблеми

1
43

8. Тематичен контрол


1
44

ГЕОГРАФСКИ РЕГИОНИ В БЪЛГАРИЯ

Ученикът трябва да усвои географските региони: Северозападен, Северен Централен, Североизточен, Югоизточен, Южен Централен и Югозападен региони
Очаквани резултати:
1)      характеризира географските региони по алгоритъм;
2)      демонстрира знания за специфичното в природата, населението и стопанството на всеки регион и разкрива причините за него;
3)      анализира графични, картни и статистически материали и прави изводи;
4)      определя специфичните проблеми на всеки регион (природни, демографски, стопански, екологични)
5)      да извършва проучване, анализ и прогноза на родното селище.



1. Северозападен регион
Географско положение, граници и големина. Стопанска оценка на природните условия и ресурси. Население и селищна мрежа. Структура на стопанството. Административно-териториално устройство и градове.
Развитие и регионална политика

1
45

2. Северен Централен регион
Географско положение, граници и големина. Стопанска оценка на природните условия и ресурси. Население и селищна мрежа. Структура на стопанството. Административно-териториално устройство и градове.
Развитие и регионална политика

1
46

3. Североизточен регион
Географско положение, граници и големина. Стопанска оценка на природните условия и ресурси. Население и селищна мрежа. Структура на стопанството. Административно-териториално устройство и градове.
Развитие и регионална политика

1
47

4. Югоизточен регион
Географско положение, граници и големина. Стопанска оценка на природните условия и ресурси. Население и селищна мрежа. Структура на стопанството. Административно-териториално устройство и градове.
Развитие и регионална политика

1
48

5. Южен Централен регион
Географско положение, граници и големина. Стопанска оценка на природните условия и ресурси. Население и селищна мрежа. Структура на стопанството. Административно-териториално устройство и градове.
Развитие и регионална политика

1
49

6. Югозападен регион
Географско положение, граници и големина. Стопанска оценка на природните условия и ресурси. Население и селищна мрежа. Структура на стопанството. Административно-териториално устройство и градове.
Развитие и регионална политика

1
50

7. Географски региони в България - обобщение


1
51

8. Тематичен контрол


1
52

9. Роден край – практическа работа
План-проучване на родния край

1
53



Резерв на учителя: 1 час

Няма коментари:

Публикуване на коментар