УЧЕБНА ПРОГРАМА
ЗА
ЗИП – География и
икономика
ХII клас
ЗА УЧЕБНАТА
2013 / 2014 г.
Хорариум –31 учебни седмици X 1 ч. = 31 часа
І. ОБЩО ПРЕДСТАВЯНЕ НА УЧЕБНАТА ПРОГРАМА
Задължително
избираемата подготовка по География и икономика в XII клас както и в
останалите класове е предназначена за учениците с трайни интереси към
съвременното географско познание. Чрез нея усвоените знания и умения се
задълбочават, разширяват и обобщават, в резултат на което се достига едно ново,
по-високо научно-теоретично и приложно равнище. На учениците се предоставя
по-голяма възможност за самостоятелна подготовка, за работа в екип, за участие
в ученическо изследване по даден проблем, за изготвяне на учебни прогнози и
ученически проекти, за работа с различни източници на информация, за участие в
дискусия и формиране на лично становище по дискутираните въпроси, поради
широкото прилагане на дейностния подход.
ЗИП по География и икономика в XII клас
се основава на междупредметния синтез, което допринася за осъществяване на
връзката на географията
както с българския език
и литература, математика,
чужди езици, така и с
учебните предмети от обществения и природния цикъл. Хорариума предоставя и
възможности за: творческа
изява на учителя и на учениците; използване на разнообразни методи и форми на
обучение; провеждане под ръководството на учителя на изследователска дейност,
обработване, съхраняване, интерпретиране и използване на събраната информация.
ІІ. ЦЕЛИ:
Задължително избираемата подготовка по
География и икономика в XII клас допринася за формиране на географската култура
на учениците на по-високо равнище.
Целите
на обучението при ЗИП в XII клас са:
Да
допринесе за ориентирането на ученика в съвременните политически, икономически
и културни събития, за оценяването им на базата на географските знания, за
формирането на критично мислене или казано обобщено да допринесе за социалната
ориентация и реализация на учениците, за участието им в обществения живот на
страната. Докато при задължителната подготовка акцентът в дейността на ученика
е свързан главно със знанието, разбирането и приложението в сходна учебна
ситуация, то при профилираната подготовка той се поставя върху самостоятелното
получаване на информация, върху приложението на знанията в нова учебна
ситуация, върху сравнението, анализа, синтеза, оценката, обобщението;
Да
се разширят и задълбочат знанията на учениците за научно обективна географска
картина на света и на родната страна чрез разкриване на някои сложни проблеми
на съвременното географско познание, чрез проследяване на пространственото
развитие на обекти и явления и разкриване на определени закономерности;
Да
се усъвършенства системата от умения за: използване на основните подходи и
методи на географско изследване, анализиране на графични и статистически
материали с географско и икономическо съдържание и формулиране на изводи,
проучване и анализиране на различни видове документи и извличане на информация
от тях, съставяне на реферат и есе с географско съдържание, изготвяне на
ученически прогнози, изработване на ученически проекти с географска и
икономическа тематика.
ІІІ. ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ:
Дял 1. Природа и общество;
- Доказва необходимостта от устойчиво развитие на системата природа – общество – стопанство;
- Разкрива причините за възникване на концепцията за устойчиво развитие като глобална стратегия;
- Проучва и анализира документи по проблема за
устойчивото развитие. Прави изводи.
- Формулира проблемите, възникнали в процеса на осъществяване на концепцията за устойчиво развитие в различните типове страни според степента на икономическото им развитие.
- Оценява концепцията за устойчиво развитие като средство за решаване на глобалните проблеми на съвременността
Дял 2. Демографски и
социални проблеми на света
- Анализира демографската ситуация в различните региони;
- Прави изводи за демографския потенциал на регионите и неговото използване;
- Работи с различни източници на информация
Дял 3. Организация на
пазарното стопанство
- Доказва ролята на специализацията, конкуренцията
и инвестициите за развитие на икономиката в различните типове страни
според степента на икономическото им развитие
- Разглежда специализацията, конкуренцията и инвестициите, като фактори за възникване, развитие и функциониране на пазарното стопанство.
- Разкрива ролята на специализацията, конкуренцията и инвестициите за развитие на регионалните икономически обединения на страните на ЕС.
Дял 4. Световно
стопанство: иновации и нови технологии
- Формулира проблемите на стопанското развитие на отделните страни.
- Знае признаците за класификация на страните.
- Доказва приноса на международните и регионални икономически обединения за повишаване темповете на икономическо развитие на отделните страни.
- Работи с различни източници на информация
Дял 5. Регионална
структура на света
- Очертава съвременните тенденции и закономерности в развитието на съвременния свят.
- Доказва необходимостта от мирно решаване на съвременните конфликти.
- Очертава ролята на международните организации за развитието на отделни региони и страни.
Дял 6. България в
съвременния свят;
Дял 7. География на населението и селищата в България;
Дял 8. География на природата в България;
Дял 9. География на стопанството в България
Дял 7. География на населението и селищата в България;
Дял 8. География на природата в България;
Дял 9. География на стопанството в България
- Проследява промените в използването на геополитическият, природноресурсния и демографския потенциал на България в условията на преход към пазарна икономика.
- Проучва инициативите за изграждане на инфраструктурни проекти със съседни страни.
- Изисква мнение за влиянието на регионалните конфликти върху стопанството на България
Дял 10. Социално –
икономически региони за планиране на България
- Формулира проблемите на природата, населението и стопанството на отделните региони
- Проследява териториалните особености на структурната реформа
- Проучва новите моменти в регионалната политика на България
ІV. РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА УЧЕБНОТО
СЪДЪРЖАНИЕ ПО ТЕМИ И УРОЧНИ ЕДИНИЦИ
№
|
ТЕМА
|
МЕСЕЦ
|
ЗАБЕЛЕЖКА
|
І.
|
ДЯЛ I ПРИРОДА И ОБЩЕСТВО
|
||
1
|
Взаимодействието между природата и човешкото общество:
географски анализ. Природа-география-общество: глобален и регионален синтез;
|
IX
|
|
2
|
Тенденции на екологоустойчивото развитие в света
|
IX
|
|
ІІ.
|
ДЯЛ II ДЕМОГРАФСКИ И СОЦИАЛНИ ПРОБЛЕМИ НА
СВЕТА
|
||
1
|
Демографски проблем на планетата и човешките ресурси
|
X
|
|
2
|
Демографски процеси, демографска ситуация, демографски
потенциал, демографско развитие и регионална политика
|
X
|
|
3
|
Безработицата и бедността като социално – икономически
явления Практически урок. Съставяне на личен бюджет. Работа с графичен
материал
|
X
|
|
III
|
ДЯЛ III ОРГАНИЗАЦИЯ НА ПАЗАРНОТО СТОПАНСТВО
|
||
1
|
Същност и структура на пазарното стопанство Световно,
национално и регионално стопанство
|
X
|
|
2
|
Тематичен контрол
|
XI
|
|
IV
|
ДЯЛ IV СВЕТОВНО СТОПАНСТВО: ИНОВАЦИИ И НОВИ ТЕХНОЛОГИИ
|
||
1
|
Съвременно развитие на традиционните отрасли на
стопанството
|
XI
|
|
2
|
Съвременно развитие на модерните отрасли на стопанството
|
XI
|
|
3
|
Практически урок. Работа с графични и статистически
материали. Доказване на твърдения
|
XI
|
|
V
|
ДЯЛ V РЕГИОНАЛНА СТРУКТУРА НА СВЕТА
|
||
1
|
Класификация и типология на страните
|
XII
|
|
2
|
Форми на междудържавно сътрудничество; Световни и
регионални междудържавни организации; Глобализацията и новия световен ред
|
XII
|
|
VI
|
БЪЛГАРИЯ В СЪВРЕМЕННИЯ СВЯТ
|
||
1
|
България и Европейския съюз; България и Балканите; Геополитическо положение
на България
|
XII
|
|
VII
|
ГЕОГРАФИЯ НА НАСЕЛЕНИЕТО И СЕЛИЩАТА НА БЪЛГАРИЯ
|
||
1
|
Произход и етнокултурен облик на българите; Населението на
България: брой и географско разпределение
|
I
|
|
2
|
Движение и структура на населението. Демографска политика;
Безработица и социална политика
|
I
|
|
3
|
География на селищата в България
|
I
|
|
4
|
Практически урок. Изработване на полово-възрастова
пирамида, на есе, на учебна прогноза и учебен проект
|
I
|
|
VIII
|
ГЕОГРАФИЯ НА ПРИРОДАТА В БЪЛГАРИЯ
|
||
1
|
Природни условия и природни ресурси на България. Природно
– ресурсен потенциал
|
II
|
|
2
|
Енергийни, хидроклиматични и почвени ресурси на България.
Расителност и животински свят. Екологични проблеми и мониторинг на околната
среда.
|
II
|
|
IX
|
ГЕОГРАФИЯ НА СТОПАНСТВОТО НА БЪЛГАРИЯ
|
||
1
|
Структура, фактори за развитие и показатели на
националното стопанство Първичен сектор: структура и регионални различия
|
III
|
|
2
|
Вторичен сектор: структура и регионални проблеми
|
III
|
|
3
|
Третичен сектор
|
III
|
|
4
|
Тематичен контрол
|
III
|
|
X
|
СОЦИАЛНО-ИКОНОМИЧЕСКИ РЕГИОНИ ЗА ПЛАНИРАНЕ НА БЪЛГАРИЯ
|
||
1
|
Северозападен регион
|
III
|
|
2
|
Северен Централен регион
|
IV
|
|
3
|
Североизточен регион
|
IV
|
|
4
|
Югоизточен регион
|
IV
|
|
5
|
Южен Централен регион
|
IV
|
|
6
|
Югозападен регион
|
V
|
|
7
|
Практически урок. Решаване на казус на житейска ситуация.
Провеждане на ученическо изследване по проблем в родния край
|
V
|
|
8
|
Годишен преговор - обобщение
|
V
|
V. ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА
1.
География
и икономика за 12. клас, ПП, изд. „Просвета”, София;
автори: Нено Димов и колектив
Я хочу поделиться свидетельством о том, как мистер Бенджамин помог мне с ссудой в размере 2 000 000,00 долларов США для финансирования моего проекта фермы по выращиванию марихуаны, я очень благодарен и обещал поделиться этой законной финансовой компанией со всеми, кто ищет способ расширить свой бизнес-проект. .компания финансирует компанию. Любой, кто ищет финансовую поддержку, должен связаться с ними по 247officedept@gmail.com. Г-н Бенджамин также находится по телефону WhatsApp + 1-989-394-3740, чтобы упростить задачу любому кандидату.
ОтговорИзтриване