събота, 29 юни 2013 г.

Годишно разпределение на учебното съдържание по ЗИП - География, 12 клас ПП

УЧЕБНА  ПРОГРАМА



ЗА

                      ЗИП – География и икономика


ХII  клас



ЗА  УЧЕБНАТА  2013 / 2014 г.




Хорариум –31 учебни седмици X 1 ч. = 31 часа



І. ОБЩО ПРЕДСТАВЯНЕ НА УЧЕБНАТА ПРОГРАМА

             Задължително избираемата подготовка  по География и икономика в XII клас както и в останалите класове е предназначена за учениците с трайни интереси към съвременното географско познание. Чрез нея усвоените знания и умения се задълбочават, разширяват и обобщават, в резултат на което се достига едно ново, по-високо научно-теоретично и приложно равнище. На учениците се предоставя по-голяма възможност за самостоятелна подготовка, за работа в екип, за участие в ученическо изследване по даден проблем, за изготвяне на учебни прогнози и ученически проекти, за работа с различни източници на информация, за участие в дискусия и формиране на лично становище по дискутираните въпроси, поради широкото прилагане на дейностния подход.
              ЗИП по География и икономика в XII клас се основава на междупредметния синтез, което допринася за осъществяване на връзката на географията както с българския език и литература, математика, чужди езици, така и с учебните предмети от обществения и природния цикъл. Хорариума предоставя и възможности за: творческа изява на учителя и на учениците; използване на разнообразни методи и форми на обучение; провеждане под ръководството на учителя на изследователска дейност, обработване, съхраняване, интерпретиране и използване на събраната информация.

ІІ. ЦЕЛИ:

 Задължително избираемата подготовка по География и икономика в XII клас допринася за формиране на географската култура на учениците на по-високо равнище.
Целите на обучението при ЗИП в XII клас са:
                        Да допринесе за ориентирането на ученика в съвременните политически, икономически и културни събития, за оценяването им на базата на географските знания, за формирането на критично мислене или казано обобщено да допринесе за социалната ориентация и реализация на учениците, за участието им в обществения живот на страната. Докато при задължителната подготовка акцентът в дейността на ученика е свързан главно със знанието, разбирането и приложението в сходна учебна ситуация, то при профилираната подготовка той се поставя върху самостоятелното получаване на информация, върху приложението на знанията в нова учебна ситуация, върху сравнението, анализа, синтеза, оценката, обобщението;
                        Да се разширят и задълбочат знанията на учениците за научно обективна географска картина на света и на родната страна чрез разкриване на някои сложни проблеми на съвременното географско познание, чрез проследяване на пространственото развитие на обекти и явления и разкриване на определени закономерности;
                        Да се усъвършенства системата от умения за: използване на основните подходи и методи на географско изследване, анализиране на графични и статистически материали с географско и икономическо съдържание и формулиране на изводи, проучване и анализиране на различни видове документи и извличане на информация от тях, съставяне на реферат и есе с географско съдържание, изготвяне на ученически прогнози, изработване на ученически проекти с географска и икономическа тематика.


ІІІ. ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ:

Дял 1.  Природа и общество;
  1. Доказва необходимостта от устойчиво развитие на системата природа – общество – стопанство;
  2. Разкрива причините за възникване на концепцията за устойчиво развитие като глобална стратегия;
  3. Проучва и анализира документи по проблема за устойчивото развитие. Прави изводи.
  4.  Формулира проблемите, възникнали в процеса на осъществяване на концепцията за устойчиво развитие в различните типове страни според степента на икономическото им развитие.
  5. Оценява концепцията за устойчиво развитие като средство за решаване на глобалните проблеми на съвременността
Дял 2.  Демографски и социални проблеми на света
  1. Анализира демографската ситуация в различните региони;
  2. Прави изводи за демографския потенциал на регионите и неговото използване;
  3. Работи с различни източници на информация
Дял 3.  Организация на пазарното стопанство
  1. Доказва ролята на специализацията, конкуренцията и инвестициите за развитие на икономиката в различните типове страни според степента на икономическото им развитие
  2. Разглежда специализацията, конкуренцията и инвестициите, като фактори за възникване, развитие и функциониране на пазарното стопанство.
  3. Разкрива ролята на специализацията, конкуренцията и инвестициите за развитие на регионалните икономически обединения на страните на ЕС.
Дял 4.  Световно стопанство: иновации и нови технологии
  1. Формулира проблемите на стопанското развитие на отделните страни.
  2. Знае признаците за класификация на страните.
  3. Доказва приноса на международните и регионални икономически обединения за повишаване темповете на икономическо развитие на отделните страни.
  4. Работи с различни източници на информация
Дял 5.  Регионална структура на света
  1. Очертава съвременните тенденции и закономерности в развитието на съвременния свят.
  2. Доказва необходимостта от мирно решаване на съвременните конфликти.
  3. Очертава ролята на международните организации за развитието на отделни региони и страни.
Дял 6.  България в съвременния свят; 
Дял 7.  География на населението и селищата в България; 
Дял 8.  География на природата в България; 
Дял 9.  География на стопанството в България
  1. Проследява промените в използването на геополитическият, природноресурсния и демографския потенциал на България в условията на преход към пазарна икономика.
  2. Проучва инициативите за изграждане на инфраструктурни проекти със съседни страни.
  3. Изисква мнение за влиянието на регионалните конфликти върху стопанството на България
Дял 10.  Социално – икономически региони за планиране на България
  1. Формулира проблемите на природата, населението и стопанството на отделните региони
  2. Проследява териториалните особености на структурната реформа
  3. Проучва новите моменти в регионалната политика на България

ІV.  РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА УЧЕБНОТО СЪДЪРЖАНИЕ ПО ТЕМИ И УРОЧНИ ЕДИНИЦИ


 №
ТЕМА
МЕСЕЦ
ЗАБЕЛЕЖКА

І.
 ДЯЛ I ПРИРОДА И ОБЩЕСТВО



1
Взаимодействието между природата и човешкото общество: географски анализ. Природа-география-общество: глобален и регионален синтез;
IX

2
Тенденции на екологоустойчивото развитие в света
IX


ІІ.
 ДЯЛ II ДЕМОГРАФСКИ И СОЦИАЛНИ ПРОБЛЕМИ НА СВЕТА


1
Демографски проблем на планетата и човешките ресурси
X

2
Демографски процеси, демографска ситуация, демографски потенциал, демографско развитие и регионална политика
X

3
Безработицата и бедността като социално – икономически явления Практически урок. Съставяне на личен бюджет. Работа с графичен материал
X

III
ДЯЛ III ОРГАНИЗАЦИЯ НА ПАЗАРНОТО СТОПАНСТВО


1
Същност и структура на пазарното стопанство Световно, национално и регионално стопанство
X

2
Тематичен контрол
XI

IV
ДЯЛ IV СВЕТОВНО СТОПАНСТВО: ИНОВАЦИИ И НОВИ ТЕХНОЛОГИИ


1
Съвременно развитие на традиционните отрасли на стопанството
XI

2
Съвременно развитие на модерните отрасли на стопанството
XI

3
Практически урок. Работа с графични и статистически материали. Доказване на твърдения
XI

V
ДЯЛ V РЕГИОНАЛНА СТРУКТУРА НА СВЕТА


1
Класификация и типология на страните
XII

2
Форми на междудържавно сътрудничество; Световни и регионални междудържавни организации; Глобализацията и новия световен ред
XII

VI
БЪЛГАРИЯ В СЪВРЕМЕННИЯ СВЯТ


1
България и Европейския съюз; България и Балканите; Геополитическо положение на България
XII

VII
ГЕОГРАФИЯ НА НАСЕЛЕНИЕТО И СЕЛИЩАТА НА БЪЛГАРИЯ


1
Произход и етнокултурен облик на българите; Населението на България: брой и географско разпределение
I

2
Движение и структура на населението. Демографска политика; Безработица и социална политика
I

3
География на селищата в България
I

4
Практически урок. Изработване на полово-възрастова пирамида, на есе, на учебна прогноза и учебен проект
I

VIII
ГЕОГРАФИЯ НА ПРИРОДАТА В БЪЛГАРИЯ


1
Природни условия и природни ресурси на България. Природно – ресурсен потенциал
II

2
Енергийни, хидроклиматични и почвени ресурси на България. Расителност и животински свят. Екологични проблеми и мониторинг на околната среда.
II

IX
ГЕОГРАФИЯ НА СТОПАНСТВОТО НА БЪЛГАРИЯ


1
Структура, фактори за развитие и показатели на националното стопанство Първичен сектор: структура и регионални различия
 III

2
Вторичен сектор: структура и регионални проблеми
III

3
Третичен сектор
III

4
Тематичен контрол
III

X
СОЦИАЛНО-ИКОНОМИЧЕСКИ РЕГИОНИ ЗА ПЛАНИРАНЕ НА БЪЛГАРИЯ


1
Северозападен регион
III

2
Северен Централен регион
IV

3
Североизточен регион
IV

4
Югоизточен регион
IV

5
Южен Централен регион
IV

6
Югозападен регион
V

7
Практически урок. Решаване на казус на житейска ситуация. Провеждане на ученическо изследване по проблем в родния край
V

8
Годишен преговор - обобщение
V




V. ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА

1.      География и икономика за 12. клас, ПП, изд. „Просвета”, София;

автори: Нено Димов и колектив

1 коментар:

  1. Я хочу поделиться свидетельством о том, как мистер Бенджамин помог мне с ссудой в размере 2 000 000,00 долларов США для финансирования моего проекта фермы по выращиванию марихуаны, я очень благодарен и обещал поделиться этой законной финансовой компанией со всеми, кто ищет способ расширить свой бизнес-проект. .компания финансирует компанию. Любой, кто ищет финансовую поддержку, должен связаться с ними по 247officedept@gmail.com. Г-н Бенджамин также находится по телефону WhatsApp + 1-989-394-3740, чтобы упростить задачу любому кандидату.

    ОтговорИзтриване