събота, 29 юни 2013 г.

Учебна програма по география на туризма за 11 клас

I. Общо представяне на УЧЕБНАТА програма и цели на обучението


           Учебната програма по География на туризма е предназначена за професии от професионални направления „Хотелиерство, ресторантьорство и кетъринг” и “Пътувания, туризъм и свободно време” от Списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл. 6 от Закона за професионалното образование и обучение.
В учебната програма е включен учебен материал, с овладяването на който се цели учениците да усвоят основни знания за същността и развитието на туризма световните туристически региони и влиянието на туристическите ресурси върху формирането им.
Чрез учебното съдържание се усвояват знания за териториалното разпределение на природните и антропогенните ресурси, световното природно и културно наследство, туристическите потоци, материално-техническата база на туризма, състоянието на туризма в отделни региони на света, примерни страни и в България.
Съдържанието на учебната програма е разпределено в 10 раздела.  Към всеки раздел са посочени темите на учебното съдържание.  За всеки раздел са дадени примерни учебни часове за нови знания.  Учебните часове се разпределят по теми от учителя в началото на всяка учебна година.
Обучението по предмета се извършва във взаимовръзка с учебните предмети от  следните културно-образователни области:  История и цивилизация, География и икономика и с учебните предмети от задължителната професионална подготовка.
Обучението се провежда под формата на теоретични уроци за нови знания.   За активното участие на учениците в обучението по теми е възможно да се провеждат и уроци с елементи от практическото обучение и решаването на казуси и задачи, свързани с географията на туризма.
Обучението изисква богат нагледен материал и учебно-технически средства- фотоси, видеоматериали, списания, проспекти, компютърна видеотехника и др.

ІІ.  ОБЩ БРОЙ ЧАСОВЕ ЗА УЧЕБНИЯ ПРЕДМЕТ

ХІ клас, І и ІІ учебен срок: 36 учебни седмици Х 3 учебни часа=108 учебни часа
От тях за:
нови знания-100 учебни часа

ІІІ.  УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ

РАЗДЕЛ 1. “ГЕОГРАФИЯ НА ТУРИЗМА” КАТО НАУКА: ОПРЕДЕЛЕНИЕ И ОСОБЕНОСТИ - 2 учебни часа
Предмет, задачи, значение, място и връзки с другите науки.

РАЗДЕЛ 2. Туризмът като социално-икономическо явление. особености в историческото и географско развитие на туризма в света -  6 учебни часа
Туризмът като съвременно обществено и икономическо явление:  същност, значение и форми на прояление. Връзки с останалите стопански отрасли.
Туризмът като система, основни елементи на системата и тяхното взаимодействие
Развитие на туризма в света:  главни етапи и особености.
Географско разпределение на международния туризъм в света.
Туристически организации.
Видове туризъм, отдих и развлечения.



РАЗДЕЛ 3. Туристически ресурси – определение, особености, видове и значението им за развитието на туризма - 22 учебни часа

Природни туристически ресурси:  - особености, класификации, опазване
Елементи на географската среда като туристически ресурс
Географско и туристико-географско положение.
Релеф.
Климат.
Води.
Растителен и животински свят като туристически ресурс.
Защитени територии и тяхното значение за развитието на туризма.
Природни комплекси като туристически ресурс
Приморски комплекс.
Планински комплекс.
Равнинно-хълмист комплекс.
Антропогенни туристически ресурси:  особености, класификации, опазване
Историко-археологически паметници и места.
Архитектурни и етнографски забележителности.
Религиозно-поклоннически места и мотиви.
Културно-познавателни обекти: музеи и мемориални комлекси.
Периодични и епизодични събития:  културни, спортни, делови.
Промишлени и селско стопански обекти и производства.
Изкуствени туристически ресурси:  особености и видове
Увеселителни и тематични паркове.
Казина и игрални домове и комплекси.
Отрицателни явления като пречка за развитието на туризма
Природни явления с отрицателно въздействие върху туризма.
Социално-икономически явления и събития с отрицателно въздействие върху туризма.
Обекти на световното наследство към ЮНЕСКО и значението им за туризма

РАЗДЕЛ 4.  ГЕОГРАФИЯ НА ТУРИЗМА В БЪЛГАРИЯ  10 учебни часа
Развитие и особености на туризма в България.
Оценка на туристико-географското положение на България.
Природни рекреационно-туристически ресурси.
Защитени територии и обекти.
Антропогенни ресурси на туризма.
Паметници на културата и тяхната защита.
Обекти на ЮНЕСКО в България.
Главни проблеми и перпективи на туризма в България.

РАЗДЕЛ 5.  ГЕОГРАФИЯ НА ТУРИЗМА В СВЕТА  2 учебни часа
Световна туристическа организация:  световни региони и статистика.

РАЗДЕЛ 6.  РЕГИОН ЕВРОПА  17 учебни часа
Подрегион Северна Европа
Туристически ресурси на Великобритания
Туристически ресурси на Ирландия
Туристически ресурси на Норвегия
Подрегион Западна Европа
Туристически ресурси на Франция
Туристически ресурси на Германия
Туристически ресурси на Австрия
Туристически ресурси на Нидерландия
Подрегион Централна и Източна Европа
Туристически ресурси на Полша
Туристически ресурси на Унгария
Туристически ресурси на Русия
Туристически ресурси на Чехия
Подрегион Южна (Средиземноморска) Европа
Туристически ресурси на Испания
Туристически ресурси на Италия
Туристически ресурси на Турция
Туристически ресурси на Гърция
Туристически ресурси на Хърватско

РАЗДЕЛ 7.  РЕГИОН АМЕРИКА   15 учебни часа
Подрегион  Северна Америка
Туристически ресурси на САЩ
Туристически ресурси на Мексико
Туристически ресурси на Канада
Подрегион  Централна Америка
Туристически ресурси на Коста Рика
Туристически ресурси на Гуатемала
Подрегион Карибски басейн
Туристически ресурси на Порто Рико
Туристически ресурси на Доминиканската република
Туристически ресурси на Куба
Туристически ресурси на Бахамските острови
Туристически ресурси на Аруба
Подрегион Южна Америка
Туристически ресурси на Бразилия
Туристически ресурси на Аржентина
Туристически ресурси на Чили
Туристически ресурси на Перу

РАЗДЕЛ 8.  РЕГИОН АФРИКА  9 учебни часа
Подрегион Северна Африка
Туристически ресурси на Тунис
Туристически ресурси на Мароко
Туристически ресурси на Алжир
Подрегион Източна Африка
Туристически ресурси на Зимбабве
Туристически ресурси на Кения
Туристически ресурси на Мавриций
Туристически ресурси на Танзания
Подрегион Южна Африка
Туристически ресурси на ЮАР

РАЗДЕЛ 9.  РЕРИОН АЗИЯ И ОКЕАНИЯ  13 учебни часа
Подрегион Североизточна Азия
Туристически ресурси на Китай
Туристически ресурси на Япония
Туристически ресурси на Репиблика Корея
Подрегион Югоизточна Азия
Туристически ресурси на Малайзия
Туристически ресурси на Тайланд
Туристически ресурси на Сингапур
Подрегион Австралия и Океания
Туристически ресурси на Австралия
Туристически ресурси на Нова Зенландия
            Туристически ресурси на Гуам
Подрегион Южна Азия
Туристически ресурси на Индия
Туристически ресурси на Иран
Туристически ресурси на Пакистан

РАЗДЕЛ 10.  РЕГИОН БЛИЗКИЯ ИЗТОК  4 учебни часа
Туристически ресурси на Саудитска Арабия
Туристически ресурси на ОАЕ
Туристически ресурси на Египет

ІV.  ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ ОТ ОБУЧЕНИЕТО

В края на обучението учениците трябва
да знаят:
-          характерните особености на туристическите ресурси и значението им за развитието на
      туризма;
-          съвременното състояние и тенденциите в развитието на туризма в света  и България
-          туристическите ресурси на света и България;
-          географското разпределение и особеностите на международния туризъм в света;
-          туристическите региони и водещите туристически дестинации в света;
-          особеноистите и проблемите на туризма в България
-          връзката между туризма и опазването на околната среда
да могат:
-          да правят връзка между туристическите ресурси и развитието на определени видове туризъм;
-          да правят характеристика на дадена туристическа дестинация или регион;
-          да сравняват две или повече туристически дестинации;
-          да сравняват туристическите райони в България
-          да анализират различни източници на информация и разработват научни съобщения, туристически рекламни материали и карти

V.  ЛИТЕРАТУРА
1.      Апостолов Н., Туристически ресурси, 2003 г., Варна
2.      Бъчваров М.,Тончев Цв., Основи на туризма, Тилия
3.      Великов В. и др., Туристически ресурси на света, 2005 г., Шумен
4.      Воденска М.; Асенова  М., Въведение в туризма, 2004 г., София
5.      Тончев Цв., Димов Н., География на туризма, Горекс Прес, 2001 г.

VІ. АВТОРИ

  1. Дочка Казачка – Доцент, д-р в катедра “География на туризма” към Софийския университет “Св. Климент Охридски”
  2. Христо Кичиков – Професионална гимназия по туризъм, гр Габрово
  3. Мая Маркова-Професионална гимназия по туризъм , гр.Плевен
  4. Саша Дачева-Професионална гимназия по туризъм , гр.Плевен

Няма коментари:

Публикуване на коментар